Genveje
31.08.2018 14:40 [læs mere]
Nyt FiskeØjet og program for sommer & efterår 2018
30.04.2018 09:57 [læs mere]

Ny hjemmeside under udarbejdelse.

Nyheder og beskeder fra bestyrelse vil blive slået op på Facebook indtil den nye side er klar.

Booking og galleri er stadig aktivt.

Mvh.
Bestyrelsen

Fisketur Djibouti, Afrika
Skribent: Jes Hansen Udgivet: 21.03.2009 16:23
Da jeg for tiden er udstationeret i Djibouti, Afrika, i forbindelse med Søværnets enhed ABSALON`s deltagelse i Task Force 151 (Piratbekæmpelse), var det oplagt at forsøge, om der i en ledig stund skulle være mulighed for lidt fiskeri.

Klik for at forstørre -  18-03-2009 10:30, Djibouti, Afrika, Gulfinnet Tun 5,000 kg/70,0 cm, Jes Hansen
18-03-2009 10:30, Djibouti, Afrika, Gulfinnet Tun 5,000 kg/70,0 cm, Jes Hansen
Efter megen søgen rundt lykkedes det mig og min makker, SG Maibøll, at finde en lokal, der imod den klækkelige sum af 1.500 kroner ville tage os med ud på havet (Det svarer til en god månedsløn hernede). Henvendelsen var telefonisk via vores agent, og det blev pointeret, at fiskeriet skulle foregå med stang og snøre. Ydermere kunne agenten fortælle os, at det var højsæson for marlin. Vi var straks helt oppe og køre og vores forestillinger gik i retning af en lækker big game båd med fightstol og det hele.

Ved aftalt tid, kl. 0815, entrede vi så fiskerihavnen og ledte efter vores båd. Ved kajanlægget lå 2 rigtigt lækre fiskemaskiner men vi kunne ikke se noget mandskab ombord. De kunne selvfølgelig være forsinkede, men vores agent, der havde kørt os derned, gik videre forbi og hen til en 20 fods glasfiber jolle med ”hjemmestrikket” solsejl. På hækken sad en lettere ramponeret 55 hk. yamaha og i bunden af båden lå 2 havstænger. En lokal sad nede ved motoren og smilede over hele ”femøren” og bekræftede over for vores agent på fransk, at det var ham, der skulle sejle os ud og fiske. Nå, hvad f….. Nu var vi kommet, så vi kunne lige så godt få en dag ud af det.

Afsted det gik ud af havnen og så ellers fuld knald af sted med retning mod øen Il Mouscha. Halvvejs ude fik vi besked på at montere et par velvoksne Rapala Woblere og så startede vi med at dørge. Efter ti minutter, hvor der ikke skete noget, nåede jeg lige at tænke, at det her var dødsdømt. Så sagde det bare knald og mit hjul begyndte at skrige, da en velvoksen fisk havde hugget og trak line ud. Desværre stod den af efter kort tid, men det hjalp lidt på optimismen. Vi havde da heller ikke andet end lige sat i gang igen, da den var gal endnu engang. Denne gang var fisken ikke så stor og den egentlige fight startede faktisk først, da den fik øje på båden. Men på det kraftige grej var det en smal sag at lande min første tunfisk (jeg tror, at det var en Albacore tun) på ca. 5 kg.

Resten af turen foregik med dørgning rundt om øen efter Barracuda, men uden den store succes. Min makker fik dog en Grouper på ca. 2 kg. På vej tilbage havde min makker et rigtig godt hug i samme område, hvor jeg fik min tun, men desværre stod også denne fisk af.

Alt i alt en rigtig god tur hvor vi så, hvordan vandet skiftede farve fra fantastisk dybt blå til meget smukt neon grønt ind over de mange flats. Herudover så jeg flyvefisk for første gang i mit liv. Meget smukke stålblå fisk, der svævede 10 – 20 meter på flugt fra noget større nedenunder.

Ordsprog: Solcreme er kun for bøsser, rigtige mænd har bare ondt dagen efter.

[Sitemap]
Nyeste billeder i galleriet
Henter billeder, vent venligst...